Vores hjemmeside bruger cookies
Cookies er nødvendige for at logge ind på pjdpension.dk, og giver mulighed for at optimere indholdet, så det passer til dit behov. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.

Behandling af personoplysninger og digital kommunikation

Vi behandler dine personoplysninger fortroligt, så dine oplysninger ikke kommer til uvedkommendes kendskab, fx når du indtaster oplysninger via hjemmesiden.

Digital kommunikation

Du bør aldrig sende personlige og fortrolige oplysninger, fx dit CPR-nr. eller oplysninger om sygdom, som vedhæftede filer i en ukrypteret e-mail.

Din digitale postkasse

Kommunikation om pensionsordningen foregår primært digitalt via postkassen på denne hjemmeside. Fordelen ved at bruge postkassen til kommunikation er, at dine personoplysninger er beskyttet, da korrespondance foregår i et lukket og sikkert forum. Derfor anbefaler vi, at der kommunikeres og skabes kontakt via din digitale postkasse (kræver log ind med NemID).

Du har adgang til dine dokumenter i din digitale postkasse i et år efter, at din pensionsordning hos os er ophørt eller flyttet. Derefter spærrer vi for din adgang til dokumenterne. Derfor er det vigtigt, at du selv sørger for at downloade eller kopiere de dokumenter, du ønsker at gemme, inden et år fra din pensionsordning er ophørt eller flyttet.

Kontaktformular

Du kan også kontakte os via kontaktformularen på hjemmesiden. Når du sender personlige oplysninger til os på den måde, bliver dine data overført i krypteret form (via https).

Når vi modtager oplysningerne fra hjemmesiden, behandler vi dem fortroligt, som de øvrige personlige oplysninger, vi har registreret.

Afgivelse af e-mailadresse

Ved at indtaste din e-mailadresse på hjemmesiden giver du samtykke til, at:

  • Vi må registrere din e-mailadresse og benytte den fremadrettet til at give dig besked, når der er nyt i din digitale postkasse.
  • Hvis du også giver tilladelse til det, må vi benytte din e-mailadresse til at kontakte dig med nyt om din pensionsordning, herunder sende nyhedsbreve om fx forbedrede pensionsmuligheder eller oplysning om ny lovgivning, der kan påvirke din pension.
Vi behandler oplysningen om din e-mailadresse med respekt for gældende lovgivning. Vi videregiver eller sælger ikke oplysning om din e-mailadresse til 3. part. Du kan til enhver tid give besked, hvis du ikke ønsker at have din e-mailadresse registreret, eller hvis den skal ændres, fordi du fx har fået en ny e-mailadresse. Dette kan ske ved at logge ind på hjemmesiden.

Den digitale platform i øvrigt

Vi anvender tidssvarende digitale it-løsninger og -systemer i administrationen af din pensionsordning, herunder i sagsbehandlingen og rådgivningen. Hvis vi har brug for, at du afgiver oplysninger eller udfylder blanketter i vores digitale løsninger, får du skriftlig vejledning. Du får også oplysning om fortrydelsesfrist og vilkår for aftalen i øvrigt. Det er vigtigt, at du læser og følger vejledningen gennem hele processen og giver besked, hvis der opstår tekniske problemer, eller du har spørgsmål.

Personoplysninger

Administrationen af din pensionsordning er underlagt lovgivningen for finansielle virksomheder, herunder persondatabeskyttelsesreglerne i persondataforordningen, databeskyttelsesloven og lov om finansiel virksomhed.

Alle medarbejdere har tavshedspligt om dine og øvrige personers oplysninger og må ikke uberettiget videregive eller udlevere disse.

Indsamling, behandling og videregivelse af personoplysninger

Pensionskassen for Jordbrugsakademikere & Dyrlæger er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger, Sampension Administrationsselskab A/S administrerer din pensionsordning for Pensionskassen for Jordbrugsakademikere & Dyrlæger, og er i denne forbindelse databehandler.

Vi indsamler og behandler personoplysninger til brug for:

  • Oprettelse, administration og udbetaling af pensions- og forsikringsdækninger i henhold til aftale eller kollektiv overenskomst.
  • Udførelse af de tjenesteydelser, der hører under en pensionsordning fx rådgivning, investering, kundepleje, administration, lovpligtige indberetninger, forebyggelse og afhjælpning af eventuelle opståede problemer med pension- og forsikringsløsninger, herunder test, udvikling af nye produkter og tjenester, statistiske formål og markedsføring.

Der er tale om oplysninger om dine økonomiske forhold, herunder dine pensionsindbetalinger, helbredsoplysninger og andre oplysninger, der er nødvendige for, at vi kan levere din pensionsordning.

Oplysningerne kommer fra arbejdsgivere, dig selv, offentlige myndigheder, herunder CPR, forsikringsmæglere og evt. repræsentanter for en forsikringsgruppe.

Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger findes i en eller flere af disse bestemmelser:

  1. persondataforordningens art. 6.1.a og art.9.2.a (samtykke til specifikke formål)
  2. persondataforordningens art. 6.1.b (behandling, der er nødvendig for at opfylde en kontrakt)
  3. persondataforordningens art. 6.1.c (behandling, der er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse)
  4. persondataforordningens art. 6.1.f (nødvendig for, at vi kan forfølge en legitim interesse)
  5. persondataforordningens art. 9.2.f (nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares)

 
De legitime interesser, der er nævnt ovenfor er eksempelvis behandling af dine oplysninger som led i vores levering af pensionsydelser til dig.

Behandling af oplysning om CPR-nummer er nødvendigt for, at vi kan overholde vores forpligtelser i medfør af hvidvaskloven og skattelovgivningen.

Behandling af andre personoplysninger er nødvendige for, at vi kan levere de pensionsydelser, vi skal levere under din pensionsordning. Dette omfatter også oplysninger om indsættelse af begunstigede.

Du kan læse mere om, hvordan vi behandler oplysninger om begunstigede med flere her.

Videregivelse af kundeoplysninger til Sampension Administrationsselskab A/S sker, fordi det er nødvendigt for at varetage administrative opgaver og yde dig rådgivning om pensionsordningen.

Vi indhenter og videregiver ikke oplysninger om dit helbred eller andre sociale og rent private forhold til 3. mand uden et udtrykkeligt samtykke fra dig.

Vi videregiver kun oplysninger til 3. mand, hvis videregivelsen er berettiget, du har givet dit samtykke til det, eller der er en lovgivningsmæssig forpligtelse til det, fx fordi der skal ske indberetninger til offentlige myndigheder som SKAT.

Vi træffer ikke afgørelser af betydning for dig som registreret, der alene er baseret på automatisk behandling, herunder profilering. Vi bruger profilering i forbindelse med markedsføring, hvis du har givet samtykke. Hvis du vil vide mere om, hvordan vi bruger profilering, kan du klikke her .

Du kan altid kalde et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage. Hvis samtykket er den eneste behandlingshjemmel, må vi herefter ikke længere behandle den pågældende oplysning.

I det omfang, vi bruger eksterne databehandlere, er dette reguleret ved en databehandleraftale, så det sikres, at dine oplysninger behandles i henhold til lovgivningen. En databehandler er en virksomhed, der behandler data/oplysninger på vegne af Sampension. Formålet med databehandleraftalen er at lave en beskrivelse/instruktion fra Sampension til leverandøren.

Sådanne eksterne databehandlere omfatter:

  • It-leverandører (herunder visse former for software- og supportaftaler samt hosting- og cloudbaserede løsninger)
  • Underleverandører til vores forsikringsløsninger (for eksempel Dansk Sundhedssikring og Forenede Gruppeliv)
  • Leverandører af makulerings-, print- og sikkerhedsløsninger

Du kan læse mere om vores brug af eksterne databehandlere mv. her.

Vi opbevarer dine personoplysninger så længe, det er nødvendigt for at kunne levere pensionsydelser til dig samt i en periode herefter, der er fastsat med udgangspunkt i lovgivningen om forældelse og regnet fra ophør af kundeforholdet. Herefter har vi kun oplysning om, hvornår du har forladt os som kunde.

Indsigt i oplysninger

Du kan altid få oplyst, hvilke oplysninger der er registreret om dig ved at kontakte os. Denne ret er en forudsætning for, at du efterfølgende kan gøre dine øvrige rettigheder gældende, herunder retten til berigtigelse, sletning eller begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger.

Kan din henvendelse ikke besvares inden en måned, får du oplyst, hvad årsagen til det er, og hvornår du kan forvente at få et svar. Hvis du ønsker at klage over vores behandling af personoplysninger, skal du henvende dig til Datatilsynet. Datatilsynets hjemmeside er datatilsynet.dk. Vi håber dog, at du forinden vil kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på mail dpo@sampension.dk, så vi kan se, om der er noget, vi kan rette op på her og nu. Du kan også kontakte vores databeskyttelsesrådgiver direkte på dpo@sampension.dk, hvis du har spørgsmål til vores behandling af personoplysninger.

Retningslinjerne for behandling af personoplysninger revideres løbende. Du kan til enhver tid finde vores gældende retningslinjer her på siden.

Kontakt Pensionskassen for Jordbrugsakademikere & Dyrlæger

Pensionskassen for Jordbrugsakademikere & Dyrlæger


Forbehold, cookies og behandling af personlige oplysninger