For mange sygemeldinger på grund af stress fik Centrovice til at skride til handling. Siden 2015 har rådgivningsvirksomheden haft trivsel som et af sine strategiske fokusområder, og indsatsen kan direkte aflæses i færre sygemeldinger.

En efterårsdag i 2014, da Diana Boysen Poulsen kørte på arbejde, kunne hun mærke, at der var noget helt galt. Vel ankommet til arbejdspladsen styrede hun direkte ind på HR-chefens kontor, hvorefter hun blev sendt hjem med klare tegn på stress. Diana Boysen Poulsen arbejder som økologikonsulent i Centrovice og havde netop været igennem en hektisk periode, hvor hun blandt andet havde haft travlt med rådgivning af de fynske økologer. Derudover var hun med til at arrangere Det Fynske Dyrskue samt forhandle en lønaftale på plads for alle medarbejdere hos Centrovice i kraft af sin plads i Samarbejdsudvalget.

- Jeg havde flere gange forinden oplevet angst-lignende fysiske reaktioner til kundemøder og over for kollegaer, og jeg holdt mig mere og mere for mig selv for at undgå at få nye opgaver. Til sidst kunne jeg ikke længere holde facaden, siger Diana Boysen Poulsen.

Dagen efter begyndte Diana i et forløb hos en stress-coach, hvor hun fik en række konkrete anvisninger, som blandt andet handlede om faste sengetider, farvel til sukker og koffein, mindre skærmtid om aftenen og flere gåture i det fri.

En blandt mange
Diana Poulsens historie var på det tidspunkt ikke enestående, og det var netop i erkendelse af, at for mange medarbejdere var ramt af stress, Centrovice besluttede at sætte fokus på trivsel, som i dag er en del af virksomhedens DNA.

- Stress fyldte for meget i langtidssygemeldingerne. Det har både menneskelige og forretningsmæssige konsekvenser, når medarbejdere lægger sig syge i længere perioder. Derfor besluttede vi at gøre noget ved det. Og rent faktisk er stress et område, hvor man kan gøre meget, siger HR-chef Anette Greve Christensen.

Konkrete værktøjer med hjem
Anette Greve Christensen tog på stress-coach-uddannelse, hvor hun fik flere konkrete værktøjer med hjem.

- En del af det handler om mindsettet. Man bør spørge sig selv: Hvad kan jeg selv gøre noget ved? Og så sætte ind der i stedet for at bekymre sig om det, man alligevel ikke kan gøre noget ved. Et andet værktøj er en prioriteringsmodel, der giver et overblik over de opgaver, der haster mest, og endelig har vi arbejdet med at dele opgaver ind i røde, gule og grønne kategorier alt efter hvilke opgaver, der er sjovest og giver mest energi. På den måde får man et godt overblik over balancen i typer af opgaver, siger hun og fortsætter:

- Igennem hele forløbet har vi inddraget og uddannet både Samarbejdsudvalget og hele ledergruppen i værktøjerne, og det har haft stor betydning for, hvor vi er i dag.

Klar effekt
Det ekstra fokus på trivsel har ifølge Anette Greve Christensen haft en tydelig effekt på sygefraværet.

- Vi oplever ikke stress i samme omfang som tidligere. Efter at vi er begyndt at arbejde strategisk med trivsel, er hele organisationen blevet bevidst om, hvad man skal være opmærksom på. På den måde er flere stress-tilfælde blevet taget i opløbet, siger hun.

I dag har Diana det godt
Selvom Diana ind imellem får tilbagefald, har hun det godt i dag takket være coach-forløbet, hvor hun fik arbejdet meget med sig selv. Og hun har et par råd til andre, der er i farezonen for at blive ramt af stress.

- Det handler meget om at mærke efter og ikke være bleg for at tale med de kollegaer, man er tryg ved – og eventuelt bede dem gå videre med det, hvis det er svært at gå direkte til chefen. Og så er det ok at sige nej til nye opgaver, hvis man kan mærke, at det er den ekstra dråbe, der måske får læsset til at vælte, siger hun.